Nejen když je horké léto, tak k moři do Holandska!!!

Hana Víchová, 10.10.2003

Letošní léto v Evropě bylo mimořádně krásné. I skalní milovníci dovolené u Jadranu přijžděli zpět k nám do Česka s nadějí, že je zde čekají dny i noci méně horké, než v oblíbeném Chorvatsku. Ale suché, horké dny je přesvědčily o opaku. Za příjemnějším vzduchem je dobré odjet do hor. Ale je tu i další možnost - pobyt na písčitých plážích Severního moře, kde je hezky teplo a svěží větřík.

Měla jsem letos možnost strávit pár letních dnů v Holandsku. Projeli jsme pobřeží od Schouven po Bergen se zastávkami na plážích a v kempech. Vyjeli jsme ze severu Moravy ráno kolem šesté hodiny přes Rozvadov, Eindhoven, Breda na ostrov Schouven (http://www.schouwen-duiveland.nl), kam jsme dojeli večer kolem osmé. A čekal nás první úchvatný večer, kdy v Holandsku zapadá slunce ve 23 hodin a do půlnoci je ještě šero. Zaparkovali jsme u Haamstede na parkovišti s označením pláž. A já nedočkavě už chtěla vidět moře. Netušili jsme, že nás čeká překrásná (něco přes 2 km dlouhá procházka) přes duny porostlé nádherně voňavými keři -později jsem si vyhledala, že je to jedna z tamních přírodních rezervací. Po půlnoci jsme se vydali na sever a byl to dobrý nápad: projížděli jsme po dálnici pohodlně téměř bez automobilového provozu přes nádherně osvětlený rotterdamský přístav a -jsou to zřejmě rafinerie- kolem modře nasvětlených věží asi 30km, vypadalo to jako ve sci-fi filmu.
Další ráno jsme sjeli z dálnice na silnici podél pobřeží a první odpoledne jsme zaparkovali hned u pláže v městečku Katwijk. Večer jsme se ubytovali v solidním kempu blízko dun a moře v Castricum aan Zee (http://www.vvvcastricum.nl).
Hned ráno jsem si vyšla k moři. Opět mě čekala příjemná delší procházka po chodníčku ze zámkové dlažby přes duny na pláž, kde jsem asi do 13 hodin byla sama jediná. A užila jsem si bohatě slunce, moře s příjemně velkými vlnami a klidu. Byla to úžasná relaxace.
Další dny jsme poznávali pobřežní městečka Egmond a Bergen. Projíždíte klidnou, voňavou krajinou, kde jsou řidiči ohleduplní (jako v celém Holandsku) a na polích pěstují květiny a bylinky.

Holandsko, pláže, dlouhé večery a nijak nespalující a nevyprahlé ovzduší může být pro vás mnohé prostředkem k dobrému odpočinku, relaxaci a krásným prožitkům. Kdo má rád turistiku, může procházet po plážích mezi jednotlivými městečky. Je to v tamním prostředí zcela běžné a obvyklé. A duny - jejich velikost, nádhera, atmosféra - to nejde vylíčit, to se musí prožít.
Už po několikáté jsem mohla poznat, že i lidé v Holandsku jsou příjemní a vstřícní. Už po několikáté mohu Holandsku poděkovat za nejen krásnou dovolenou, ale i bezvadné zážitky.